lördag 9 oktober 2010

Det var bättre förr?

Fick höra av min fru att vi häromdagen, eventuellt i fredags, fått ett meddelande från Posten där det står att i fortsättningen kan det bli så att vi får vår post levererad senare på dagarna. Detta för att ska kunna uppfylla den policyn de har att de ska kunna dela ut all post nästkommande vardag.
Sen hör man om människor som får flytta sina brevlådor för att Posten ska få det lättare att leverera, annars får man inte sin post...

Måste säga att att mina erfarenheter av Posten blivit allt sämre under de senaste åren och jag befarar att det inte kommer att bli bättre i framtiden. I mina arbetsuppgifter under årens gång har det ingått att ta emot/skicka post och paket och ta hand om det som berör postgången. Tänkte skriva ner några "annektdoter" som påverkat mitt tycke för detta urålderliga schabrak.

- När jag ska skicka ett brev så väger jag det och frankerar det med frankeringsmaskinen efter portotabellen som erhållits från posten. Under en period kom det fakturor från posten där det stog att vi hade skickat brev där portot var 0,00:-, alltså att vi inte betalat för oss. På fakturan så står det inget mer än datum när brevet blev sänt som referens. När man ringer till posten för att få ut mer om vem som är mottagare får man till svar "Nej, vi får inte lämna ut dessa upgifter!". Trots att det är jag som är avsändare och fått räkningen vill, förlåt får, de inte lämna ut uppgiften om till vem jag skickat till. Hur många skulle betala en räkning med bara ett datum som referens? Eftersom det här pågick ett tag så sa jag vid ett samtal att kommer det ett 0,00:-frankerat brev så får ni inte skicka det utan då ska det returneras till avsändaren och fick då till svar "NEJ, Posten har som policy att alltid leverera posten!"...
En del av fakturorna har blivit makulerade och en del har hamnat i "gilla-läget-och-betala-högen". Sen säger den jag pratar med det bästa "Men jag tycker att ni kan ta en kopia på era försändelser så ser ni ju till vem ni skickar!". På frågan om personen är seriös svarar denne "JA!". Fatta att Posten ber ett företag med ca 10 miljoner utskick/år ta en kopia på utskicken så att de vet till vem de skickat när de får en eftertaxering, kan posten inte bara säga till vem den aktuella fakturan berör?

- Posten har som Policy att alla fakturor ska skickas till huvudkontorets adress och det går INTE att lägga in en central faktureringsadress där alla fakturor läses in elektroniskt. Detta innebär att varje gång det dyker upp en pappersfaktura måste jag ringa till Posten och be dem skicka om fakturan till rätt adress och då går det bra...inte alls bökigt!

-Vid ett samtal till det lokala postkontoret i ett annat ärende så ryter mannen i andra ändan av luren "...och hur ska vi göra med alla de brev som har fel postnummer och som ska till er? Vi får inte skicka vidare såna!". Då sa jag att det lät konstigt eftersom, som ni redan läst, Posten har som policy att de ALLTID måste leverera! Tror ni han blev glad? Nix, utan då hasplar han ur sig "Ni måste meddela dem som skickar brev till er det rätta postnumret!" Jag behöver väl knappast säga att han INTE skämtade utan han tyckte helt sonika att vi skulle förutspå vem och vilka som ska skicka post till oss...Detta var så dumt så jag lät detta bero helt och hållet.

-Som företag kan man betala för att få Posten att hämta/lämna post hos sig istället för att åka till ett postkontor 2 gånger om dagen. Betalar man dessutom ytterligare några kronor kan man få posten att komma på en bestämd tidpunkt +/-15 minuter. Tror ni att de fått detta att fungera? Nääää, inte det heller!!! När man ringer och frågar vart de håller hus kan man få till svar att de inte har nån bil som har tid och att man får vänta, vilket innebär att man får vänta kvar efter att arbetsdagen tagit slut. Men hur i hela världen kan de sakna en bil som har tid när detta är en stående hämtning 5 dagar i veckan? Eller som när man inte har koll på att sina chaufförer inte kommit till jobbet 1 timma efter att dennes tur skulle ha startat...

Jag skulle kunna fortsätta med fler liknande händelser i detta ärende men jag struntar i det men det värsta är ju alla av dessa händelser upprepas ju lite då och då.
Om någon säger att Posten blivit sämre pga att folk skickar mindre brev så tror jag dem inte. Det har gått utför för Posten pga avsaknaden av folk som är serviceminded och gör allt för kundens bästa. Synd att man änu inte kan teleportera paket och försändelser för det skulle förmodligen fungera bättre en Postens olika tjänster eller vad tror ni?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar