söndag 22 april 2012

Hundraåringen som gick ut igenom ett fönster och vann!!!

På isen står en man och säger ”Vi var det bättre laget” och att han är otroligt stolt över vad hans grabbar ha gjort, samtidigt som han har virat ihop sin silvermedalj och stoppat den i kavajens innerficka.
Nu ska vi klargöra det här en gång för alla, eller som man så klyschigt brukar säga att medaljen har tvåsidor.
Du kan omöjligt säga att du är den/de bättre om du kommer tvåa, du tillhör vad som i folkmun brukar kallas den första i raden av förlorarna, möjligtvis kan du säga att du tillhör ETT av de bättre lagen…men som E-type så fint skanderar i en av sina låtar ”There can be only one”!!!
I år är The only one, laget/klubben i mitt hjärta, Brynäs IF som tog hem ”bucklan” efter en bra genomförd Eliseriesäsong och ett än bättre SM-slutspel. Man skrattade åt Brynäs och Gävle kommun som till match 4 i Sm-finalserien gick händelserna i förväg, tände en Grattis-till-guldet-skylt innan matchen, en match som sedan Brynäs förlorade uddamålet i förlängningen efter en hel del dramatik. Men med de senaste säsongernas facit i hand, Brynäs har varit ett mitten- och neråtlag i tabellen de senaste åren, så var det många som skrattade när Brynäs nya huvudtränare helt kallt sa ”Det gör Brynäs!!!” på frågan om vem som tar hem SM-guldet  inför den här säsongen. ”Varför då?” frågar en reporter varpå han återigen kommer med ett explosivt svar ”För att vi har bestämt oss!!!”. Här handlar det inte om att gå in och göra en så bra säsong som möjligt, och jag lovar att de inte var nöjda med sin 4:eplats i tabellen när elitserien var till ända efter 55 omgångar, utan de ska helt enkelt bli bäst, eller som det så fint skanderas ”Guldet ska hem!!!”. Är man övertygad på sin sak så spelar inte andras åsikter någon roll, ledsen Lars Anrell, det handlar bara om att aldrig ge upp!!!
Nu är ju inte Herr Forsberg den enda som sagt att de är det bättre laget utan Brynäs samtliga finalmotståndare har haft representanter som yppat denna fras i någon variant men vi vet ju nu att det är inte sant för det är Brynäs som står högst upp.

När jag under säsongen sagt att jag tror på Brynäs vision att ta hem guldet, både under Elitserien som Slutspelet, så har folk skrattat åt mig och sagt att ”Ja men på vilken plats kom de förra året…”!!! Då brukar jag säga ”Och hur många SM-titlar har ditt lag då?” varpå de mest intelligenta, kvickt, brukar haspla ur sig ”Ja men så kan du ju inte säga, det var ju då…”… Hmm, det var då? Så förra säsongen tillhör inte då-tid?
Eller snacket om att Brynäs inte vore något utan Silfverberg eller Svedberg, men ett lag består av mer folk än en anfallare och en målvakt. Visst betyder de mycket men inte allt, för vem serverar mackorna på anfallarens klubba? Eller vilka står upp när det börjar hetta till framför mål? Alla spelare räknas!!!

Silverlagets tränare blir intervjuad av media och berättar om hur stolt han är över sitt lags insats under den gångna säsongen men samtidigt som han har stoppat sin silvermedalj i kavajens innerficka, stolt? Eller som en av silverlagets spelare säger om förra årets silvermedalj ”Den har jag slängt”… Slängt? När Brynäs har harvat på i den nedre delen av tabellen de senaste åren, eller när man som en av få Brynässupportrar kliver in i motståndararenan, så har jag stolt burit min halsduk i Brynäs färger.
Eller som i fredags när jag var på Mc Donalds i Umeå, dagen efter SM-guldet, och tog av mig ytterkläderna. Då stirrar en kille ur personalen på mig, riktigt glor, och sen när jag satt mig för att äta så kommer han fram och säger ”Ta upp halsduken ur fickan!!!”. Man börjar ju fundera på vad som ska hända härnäst och hasplar ur sig ”VA?”, varpå han säger ”Inte ska du väl gömma den en dag som denna, det är en stor dag för oss Brynäsare.”. Om han nu varit så stolt som han sa skulle han naturligtvis låtit medaljen hänga runt halsen för att visa på framgången…men icke!!!

Att jag är stolt går inte att ta miste på, jag är euforiskt stolt, så här 3-4 dagar efter sista matchen kan jag komma på mig själv med att nynna på olika ramsor (Favoriten är Oh Ah Silfverberg säg Oh Ah Silfverberg), både i mitt huvud och rakt ut, ljudligt, och när jag klämmer i att ”Jag hoppar och jag dansar för mitt lag..” så stämmer även dottern på 5 år in i sången och vill dansa. Och vilken dotter man har sen, i fredags dagen efter SM-guldet, bar hon stolt sin ”Tigerklubben”-knapp på mössan och ville knappt ta av den inför vägning och mätning på sin 5-årskontroll hos BVC. Får jag möjligheten, och här i Umeå/Västerbotten finns många, så sticker jag gärna Skellefteåanhängarna ett finger i sidan för de hade redan innan första finalmatchen tänt sina SM-guldsskyltar och var väldigt segervissa.

Brynäs IF visar år 2012, sitt hundrade år som förening, att de är Sveriges bästa hockeyförening eller vad sägs om SM-guld för herrarna och SM-silver för damerna och de har alltid haft, de har och kommer alltid ha mina sympatier oavsett var i tabellen de befinner sig och jag kommer alltid att vara en stolt bärare av dess färger!

GULDET ÄR HEMMA!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar